Wednesday, 13 February 2013

Tu tu... tutorial

Assalamualaikum
 Harini nak share pasal buat tutu untuk bunga..tutu ni peranannya sebagai aksesori...sebagai penaik seri bunga pun boleh jadi....asalkan saiz tutu itu...(berapa bnyk tu laa...) mestilah lebih besar daripada saiz bunga...selalunya net ini terbahagi kepada bnyk saiz dan jenis..sy lebih suka gunakan kain net jenis tebal sebab ia kurang habuk, keras dan mudah di lipat selain itu juga murah....RM2.50 je semeter...kalau yang jenis lembut...selalunya mak andam buat kain veil atau pintu gerbang atau pelamin..or whatever lah...net lembut tu banyak habuk sikit..so kepada sesiapa yg ade resdung mcm sy mmg payah sikit la nk buat kerja...sy syorkan gunakan jer kain net jenis keras ni...so enjoy

gunting kain net mengikut besar yg dikehendaki..ambil dua helai kemudian susun
sebenarnya cara buat tutu ni pun sama sebijik mcm buat pom pom..
lipat zig-zag atau lipat macam buat bunga pom pom, selepas itu lipat dua

ambil dawai, belit kan ia....jika hujung kain net tidak sama..guntingkan sahaja...

setelah itu, kembangkan dan tarik sedikit bahagian lapisan kedua supaya ia kembang

TARAA!!!!..... selamat mencuba

No comments:

Post a Comment