Thursday, 27 September 2012

Chinese Rose crepe flower

hai...bunga kalini senang juga nak buat....sehelai boleh dapat 8 kelopak...tapi banyak teknik sikit contohnya kena pandai pintal kertas dengan pen atau batang sebesar pensil...lidi bunga telur pun boleh...

kertas empat segi sama dipotong sebanyak 4 helai

kemudian disusun dan lipat separuh

lipat lagi hingga kecil

paham kot..heheh

lipat menjadi segitiga

begini lipatannya yer...mcm lipat tisu kenduri

kemudian potong bulat  di bahagian atas

okey....gini potongnya

taraaa......mcm kon eskrim

buka balik lipatan tadi...mesti akan menjadi bentuk love

buka lagi...

potong sikit dibahagian tengah2

okey..last bukaan....taraa...jadilah kelopak

jangan lupa gunting sikit supaya menjadi kelopak yang betul

okey..kita ada 4 kelopak

ini batang berus.....nak guna pensel pun boleh

lilit atau pintal..bahagian hujung kelopak...

kemudian....tekan pintalan tadi supaya menjadi efek kedut

ginilah rupenyer

hasil pintalan

kita ada 4 kelopak yang dah siap

susun bertingkat..jangan bagi sama susunan kelopak tu

okey...susun gini

amik gunting tadi...kemudian tebuk 2 lobang

ikat supaya senang nak pintal

bahagian dalam



picit bahagian bawah supaya membentuk bunga

setelah dipicit...pintalkan bahagian bawah tadi...kemaskan



hah...DAH SIAP

lalalalala...

Wednesday, 26 September 2012

Lotus crepe Flower Tutorial

hai..jom buat bunga teratai nih...nampak mcm complicated...tapi senang jer...still gunakan teknik sama macam bunga crepe rainbow...

jom
bahan-bahan yang perlu ada..kelopak tu boleh belajar di tutoral melur pelangi..

balut bahagian putik kertas berwarna kuning

ambil kelopak paling kecil(4 kelopak-saiz lebar 1cm) letak kedudukan ke dalam

susun hingga habis kemudian jerut..jadilah macamni

ambil kelopak layer kedua(5 kelopak-saiz 1 inci) susun kedalam juga

taraaa.....jadi begini

ambil lagi kelopak layer ke 3 (6 kelopak-saiz 1.5 inci) susun ke luar pulak(susun macam melur pelangi)

susun hingga habis kemudian jerut kuat kuat.....

taraaa....dah jadi munge..jom buat daun pulak

ambil satu lagi dawai...ikat

sama jugak macam susunan tadi (6 kelopak saiz 2 inci) susun hingga habis

pintal hingga bawah(kemaskan)

okey..dah berjaya....bunga teratai...syabas kawan kawan

Pom pom crepe flower

Assalamualaikum....
kalini nak ajar bunga pom pom plak.....ramai yang dah tahu buat bunga ni...ramai juga yang tak tahu....haritu buat kelas gubahan...rupenya ramai yang tak tahu....Ieda(elfamisa Ieda) dah pandai buat bunga pom pom ni...comel plak tu..

okey ini stepnyer

barang yang perlu ada ialah....kertas tisu atau crepe...efek soft baik guna kertas tisu yer, gunting dan dawai halus

susun berlapis lapis...perlu diingat..kertas harus dipotong empat segi tepat

mulakan dengan lipatan seperti kipas atau bentuk zig zag

taraa.....belom jadi lagi....baru jadi kipas yer

tekan kertas supaya senang nak gunting

disebabkan kertas crepe keras....terpaksa potong sikit dibahagian tengah

okey..jangan potong sampai putus yer....sikit jer

ikat atau lilit di bahagian tengah

bahagian hujung lipatan kertas hendaklah diguntung supaya menjadi bentuk bulat

macamni lah ..lebih kurang....kertas ni keras x larat nak buat jadi curve

tajam mcmnipun boleh lah

bukak lipatan tadi..kembang kan ia

tekan bahagian tengah supaya kembangan(betul ke perkataan ni) tadi tak lari......heh..ayat berterabur sikit

taraaa.....

mulakan dengan menarik helaian kertas yang pertama...

kedua dan ketiga......tarik ke atas

sebelah dah jadi

TARAAAA......!!!!! polkadot gitew

boleh tampah eksesori ikut suka hati.....