Wednesday, 26 September 2012

Pom pom crepe flower

Assalamualaikum....
kalini nak ajar bunga pom pom plak.....ramai yang dah tahu buat bunga ni...ramai juga yang tak tahu....haritu buat kelas gubahan...rupenya ramai yang tak tahu....Ieda(elfamisa Ieda) dah pandai buat bunga pom pom ni...comel plak tu..

okey ini stepnyer

barang yang perlu ada ialah....kertas tisu atau crepe...efek soft baik guna kertas tisu yer, gunting dan dawai halus

susun berlapis lapis...perlu diingat..kertas harus dipotong empat segi tepat

mulakan dengan lipatan seperti kipas atau bentuk zig zag

taraa.....belom jadi lagi....baru jadi kipas yer

tekan kertas supaya senang nak gunting

disebabkan kertas crepe keras....terpaksa potong sikit dibahagian tengah

okey..jangan potong sampai putus yer....sikit jer

ikat atau lilit di bahagian tengah

bahagian hujung lipatan kertas hendaklah diguntung supaya menjadi bentuk bulat

macamni lah ..lebih kurang....kertas ni keras x larat nak buat jadi curve

tajam mcmnipun boleh lah

bukak lipatan tadi..kembang kan ia

tekan bahagian tengah supaya kembangan(betul ke perkataan ni) tadi tak lari......heh..ayat berterabur sikit

taraaa.....

mulakan dengan menarik helaian kertas yang pertama...

kedua dan ketiga......tarik ke atas

sebelah dah jadi

TARAAAA......!!!!! polkadot gitew

boleh tampah eksesori ikut suka hati.....

4 comments:

  1. nak tanya la mane nak cari kertas crepe polkadot tu ek...

    ReplyDelete
  2. crepe polkadot tu boleh beli di kedai aksesori kahwin..selalu beli di semua house ada 3 kedai....dekat nilai 3 lagi bnyk pilihan

    ReplyDelete